Dag 2 - Reisverslag uit Şimian, Roemenië van Jongeren Westerkerk - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Şimian, Roemenië van Jongeren Westerkerk - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Maria & Nienke

31 Juli 2014 | Roemenië, Şimian

Gevend ontvangen

Dit zou de titel van een preek kunnen zijn, maar het is eigenlijk de perfecte omschrijving van het kinderwerk ’s ochtends. Nadat we met de busjes naar de bouwlocatie waren gereden met de groep, is het team van het kinderwerk –bestaande uit 6 mensen- doorgelopen naar het kleine basisschooltje in het dorpje. Daar aangekomen waren er al kinderen aan het oefenen met een dansje voor een gipsy wedding, dus wij besloten om ook even onze moves the showen en spontaan mee te doen (tot groot plezier van de kinderen én juffen) om tien uur arriveerden de eerste kinderen. Persoonlijk heb ik wel stage gelopen op een basisschool net als Lara. Maar wat we hier zagen was compleet anders dan de kinderen in Nederland, afwachtend, nieuwsgierig en erg rustig. Waar elke Nederlandse basisschoolklas druk zou zitten te kwebbelen tijdens het knutselen zijn de kinderen superstil en geconcentreerd, ze vergaten zelfs hun snoepjes op te eten. Ze kropen langzaam uit hun schulp naarmate de tijd vorderde, we hebben ze zelfs ‘hoofd schouders knie en teen’ in het Nederlands geleerd, of in het ‘Nongaars’: ‘hoofd skouders knie en teen’. De mensen spreken hier trouwens Hongaars ook al zitten we in Roemenië. Dat komt omdat we erg dicht bij de Hongaarse grens zitten. In ieder geval, toen de kinderen naar huis gingen werden we door ze plat geknuffeld. We gaven deze kinderen een fijne dag en kregen er veel liefde voor terug.

Zon, steen, zand

Na het vooruitstrevende werk van gisteren ging de bouwploeg vandaag aan de bak. Letterlijk aan de bak, want onze projectleider van gipsy mission gaf ons de opdracht om een gat te graven van 12 m3 . Dat zonder de machines die je eventueel in Nederland tot de beschikking hebt. Bovendien deed de zon zeer haar best om ons een zonnesteek te geven. Dus had Mirjam een piraat-ish hoofddoek van een shirt gemaakt.
Daarnaast moest een betonnen fundering worden gedrild. Rowan en Sasha gingen als Tarzan en Jane, geassisteerd door een drilboor, het beton te lijf. Alle brokstukken werden vakkundig weggeruimd.
Door het enthousiasme van onze groep was wat bouwgereedschap gesneuveld, maar Hansie Pansie kocht blinkende hightech hulpmiddelen. Zo konden we weer verder met al het werk, wat uiteindelijk om drie uur werd gestaakt. Morgen weer een nieuwe dag!

’s Avonds

’s Avonds buiken we uit na het heerlijke avondeten, wat elke dag door een nieuwe corvee ploeg wordt gemaakt. We spelen bordspellen waarbij men risico loopt op bloedneuzen, chillen we op de grens van in slaap vallen en spelen we een potje voetbal met het laatste beetje energie dat we nog hebben. Dus viszlát (doei), we gaan voetballen.

Liefs, Maria & Nienke

P.S. kusjes voor Stijn & Quinten

• 31 Juli 2014 - 22:41

Judith:

Zo, wat gaaf om te lezen. Super. Wij wensen jullie nog hele mooie dagen toe. Groeten Arjen en Judith.

• 31 Juli 2014 - 23:16

Jan En Marja Beeuwkes:

Na zo'n lange reis al weer volop aan het werk, jullie zijn toppers!
    We wensen jullie nog veel mooie dagen toe bij het bijzondere werk dat jullie
    daar mogen doen.
    Groetjes, Jan en Marja Beeuwkes

• 01 Augustus 2014 - 01:23

Bordspelen en bloedneuzen...? Wat voor bordspel is dat? Discusneuzen ofzo? Bedankt weer voor het uitgebreide verslag, leuk om te lezen! gr

• 01 Augustus 2014 - 10:20

André En Elsbeth Beumer:

hallo allemaal,
    mooi om te lezen. Wat gaaf dat jullie dit kunnen doen en zo wat kunnen zijn voor de kinderen daar.
    Veel succes verder en Gods zegen, groetjes uit Enschede, André en Elsbeth Beumer

• 01 Augustus 2014 - 12:22

Peter En Daniëlle:

Wauw wat een helden zijn jullie! Supergaaf om te lezen zeg! We zijn blij dat alles zo goed gaat. Veel plezier en sterkte nog met dit mooie werk! Groetjes en een dikke knuffel vanuit een zonnig, heel erg Noord Frankrijk.

• 01 Augustus 2014 - 14:19

Bregtje:

Wat superleuk om van jullie te lezen, krijg ik hier ook een beetje een idee van wat jullie daar uitspoken. Heel fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en door de regels heen te lezen het zo goed/gezellig hebben met elkaar! :-) Dat maakt jullie sterk voor het werk. Heel veel Liefde en plezier daarin gewenst voor jullie en de mensen daar. Liefs

• 01 Augustus 2014 - 17:24

Gert EN Marjo Schuurman:

Fijn dat alles zo goed gaat, heel veel succes en veel plezier allemaal!

Gert en marjo schuurman